Minä olen sinut nimeltä kutsunut


Meidän on usein vaikea nähdä itsemme niin, kuin Jumala näkee meidät. Että olemme kalliita ja arvokkaita Hänen silmissään. Me olemme Jumalan luomuksia ja meidän pitäisi tietää, että Hän ei tee virheitä.  


Kuulumme Jumalalle ja meidät on adoptoitu Hänen perheeseensä, olemme Hänen lapsiaan ja Hänen valtakuntansa perillisiä. 


Jumala on antanut meille myös lahjoja ja kykyjä käytettäväksi Hänen tarkoituksiinsa, sillä Hänellä on suunnitelma meitä jokaista varten. Hän rakastaa meitä niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jotta meillä jokaisella olisi iankaikkinen elämä siellä, missä itkua, surua ja vääryyttä ole. 


Koska maailma on viallisuutta ja vääryyttä täynnä, olemmekin saaneet usein osaksemme kommentteja ja käytöstä, jota emme ansaitse. Siipirikkoina saatamme ajatella olevamme juuri sitä, mitä meille on syötetty. Saatamme kokea olevamme alaspoljettuja ja arvottomia.


Maailman silmien sijaan, meidän täytyy alkaa nähdä itsemme niin, kuin Jumala näkee meidät. Ja sen, miten Jumala näkee meidät, opimme Raamatusta. Ei niin, että poimimme vain yksittäiset jakeet ja valitsemme niistä miellyttävimmät, vaan lukemalla koko Raamattua opimme Jumalan, Isämme luonteesta, tarkoitusperistä ja ajatuksista meitä kohtaan.


Jumala on meistä jokaisen nimeltä kutsunut, eikä meidän tarvitse pelätä. Hän lupaa sanassaan käyvän meidän edellämme ja tasoittavan kukkulat ja murtavan vaskiovet. Hän lupaa antaa meille aarteet pimeän peitosta ja kalleudet kätköistänsä, vain tietääksemme Hänen olevan Herra.


Hän on kutsunut meidät jo ennen uskoontuloamme näyttääkseen voimansa meissä. Sillä ei siis ole mitään väliä, miltä tilanteemme näyttää ulkopuolle. Ei ole niin syvää kuoppaa, josta Hän ei meitä ylös nostaisi. Hän lupaa kulkea kanssamme myös vetten, virtojen ja tulen läpi ilman, että ne meitä vahingoittavat.


Hän lupaa koota palasemme ja jälkeläisemme maan ääristä. Ei ole niin rikkonaista ihmistä, jota Jumala ei voisi tai haluaisi koota. Ja koska Hän lupaa olla kanssamme, se on kaikki mitä ikinä tarvitsemme.


Kun asiamme siis menevät kerta toisensa jälkeen huonosti tai vaikeudet seuraavat vaikeuksia, meidän on ja varsinkin ympärillämme oleviemme ihmisten on helppo ajatella Jumalalla olevan jotain meitä vastaan.


Näitä ajatuksia tukemaan nousee usein myös vihollinenkin, monesti, ennen kuin kissaa ehdimme sanoa. Sinusta ei pidetä, et ole tarpeeksi nöyrä, olet jo mokannut riittävästi, en ansaitse parempaa jne.


Harvoin myöskään löydämme ympäriltämme tai välttämättä seurakunnasta niitä ihmisiä, jotka osaavat tukea ja auttaa oikealla tavalla. Ja ainoa oikea tukija meillä onkin Pojassa ja Isässä. Usein meidän ympäriltämme annetaankin murtua kaikki turvaverkot, jotta oppisimme turvaamaan ainoastaan Taivaalliseen apuun.


Me saamme rauhan sisällämme, kun vakuutumme täysin siitä, että Jumala rakastaa meitä ja, että olemme kallisarvoisia Hänelle. Meidän ei myöskään tarvitse pelätä tulevaisuutta, kun opimme tietämään, että Jumala hallitsee sitä ja että Hän on kanssamme käymässä läpi mitä tahansa eteemme tuleekaan. 


Jos siis painimme luottamuspulan kanssa tai koemme, että Jumala on pyytänyt tekemään jotain, mistä emme varmastikkaan omasta mielestämme suoriudu, haluan rohkaista jokaista katsomaan itsemme tai olosuhteidemme sijasta Jumalaan.


Rohkaistumiseen auttaa myös, kun alamme sisäistämään Jumalan lupauksia Raamatusta. Me olemme Israelin ohella valittua kansaa ja saamme omaksua kaikki lupaukset Raamatusta. Usein myös Pyhä Henki auttaa lukemisessamme ja saattaa nostaa meille jonkun tietyn jakeen päiväämme, jolla Jumala haluaa meitä juuri sinä päivänä lohduttaa ja kannustaa.


Jumalan sana ja päivittäinen yhteys Häneen ja Hänen Poikaansa on sitä virtaava vettä, jota kuiva maamme kaipaa selviytyäkseen. Hän lupaa vuodattaa vedet janoavaisten ylle ja tuoda virran kuivaan maahan.


Ja meillä on lupa paistatella Hänen rakkaudessaan niin kauan, kunnes oikeasti sisäistämme sen ja olemme valmiit jakamaan sitä rakkautta myös eteenpäin.


Jumalan rakkaus ei vaihtele sen mukaan  kuinka käyttäytymme. Vaikka Hän isällisesti ohjaa ja toruukin, Hän ei aio luopua meistä, vaikka epäonnistuisimme kerta toisensa perään. Ja mitä enemmän paistattelemme Hänen rakkaudessaan, sitä vähemmän meillä on pakkomielle siitä, mitä muut ajattelevat meistä, siitä missä työskentelemme, mitä ansaitsemme maailmassa, miltä näytämme tai mitä meistä puhutaan.


Hän lupaa pyyhkiä rikkomuksemme eikä menneitä muistele. Hän lupaa vastakin nostaa, kantaa ja pelastaa. Hän on kättensä hipiään piirtänyt meidät ja lupaa johdattaa meidät vesilähteille.


Saamme siis luottaa olevamme turvallisissa käsissä kun turvaamme Häneen ja ottaessamme Hänen Poikansa elämäämme vastaan. Isän käsi ei ole ikinä liian lyhyt auttamaan eikä Hänen korvansa lakkaa kuulemasta meitä 🩷


Kuten Raamatusta voimme lukea, elämä Jumalan lapsena ei säästä meitä vaikeuksilta. Hän ei lupaa olla viemättä meitä erämaahaan, tuleen tai kuohuaviin virtoihin.
Hän ei lupaa ettemme tekisi virheitä tai eksyisi Egyptin tielle.

Sen sijaan, Hän lupaa etteivät ne hukuta tai kuluta meitä, sillä Hän on kanssamme keskellä niitä. Ja Hän lupaa ohjata meidät oikealle tielle. Syntejään katuvalle on syli aina avoinna.

Erämaamme, tulemme ja virtamme eivät useinkaan näytä samoilta kuin muilla. Ehkä koet, että olet vaikeuksinesi kuin Job ja muut ympärilläsi miettivät vain virheitäsi.

Anna siis seuraavien Jesajan jakeiden piirtyä sydämesi koloihin, jotta aina vaikeuksien ja huolien painaessa muistat, kuka Kutsujasi on 💎


Katso, minun palvelijani, jota minä tuen, minun valittuni, johon minun sieluni mielistyi

Jesaja 42:1

~

Älä pelkää, sillä minä olen lunastanut sinut, minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.

 Jos vetten läpi kuljet, olen minä sinun kanssasi, jos virtojen läpi, eivät ne sinua upota, jos tulen läpi käyt, et sinä kärvenny, eikä liekki sinua polta.

Koska sinä olet minun silmissäni kallis ja suuriarvoinen ja koska minä sinua rakastan, annan minä ihmisiä sinun sijastasi ja kansakuntia sinun hengestäsi.

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi, minä tuon sinun siemenesi päivänkoiton ääriltä, päivän laskemilta minä sinut kokoan. Minä sanon pohjoiselle: Anna tänne! ja etelälle: Älä pidätä!

Jesaja 43:1-6

~

Näin sanoo Herra, sinun lunastajasi, Israelin Pyhä. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä

Jesaja 48:17

~

Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista.

Jesaja 43:25

~

Älä pelkää, sillä minä olen sinun kanssasi, älä arkana pälyile, sillä minä olen sinun Jumalasi. Minä vahvistan sinua, minä autan sinua, minä tuen sinua vanhurskauteni oikealla kädellä.

Jesaja 41:10

~

Unhottaako vaimo rintalapsensa, niin ettei hän armahda kohtunsa poikaa? Ja vaikka he unhottaisivatkin, minä en sinua unhota.

Katso, kätteni hipiään olen minä sinut piirtänyt, sinun muurisi ovat aina minun edessäni.

Jesaja:49-15

~

Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.

Jesaja 57:15

Jokainen ase, joka valmistetaan sinun varallesi, on oleva tehoton;

ja jokaisen kielen, joka nousee käymään sinun kanssasi oikeutta, sinä osoitat vääräksi.

Jesaja 54:17

~

Niinkuin äiti lohduttaa lastansa, niin minä lohdutan teitä

Jesaja 66:13

~

Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan, niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan

Jesaja 46:4

~

Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, tartun sinun oikeaan käteesi, minä sanon sinulle, Älä pelkää, minä autan sinua

Jesaja 41:13

~

Niinkuin paimen hän kaitsee laumaansa, kokoaa karitsat käsivarrellensa ja kantaa niitä sylissään

Jesaja 40:11

Kommentit

Suositut tekstit