Vihreät niityt

Lammaspaimenen tärkeimpiin tehtäviin kuuluu lampaiden laskeminen aamuin sekä illoin ja lampaiden pitäminen kesyinä, jotta he tunnistavat paimenensa äänen ja ovat halukkaita seuraamaan häntä joka paikkaan.


Paimenen tulee johtaa lampaitaan, ei ajaa niitä. Lampaiden tulee voida luottaa paimenen ääneen ja ymmärtää, että paimen toimii heidän parhaakseen. Lammaslauma siirretään uudelle laitumelle aina, kun ruoka alkaa käydä edellisestä vähiin. 


Lampaat hukkuvat helposti virtaavaan veteen. Niiden villa on kuin sieni, joka imee itseensä vettä. Paimenen tulee ohjata heidät matalan ja tyynen veden äärelle, josta he voivat juoda ilman pelkoa hukkumisesta.


Vihreät laitumet kuvaavat rauhallista paikkaa ja pehmeää ruohoa. Vihreät laitumet ovat lepopaikka. Paimen ei saa olla mikään kuljettaja tai kiskuri, vaan se, joka antaa levon lampailleen. 


Jeesuskin kuljettaa meitä, omia lampaitaan vihreämmille niityille, kun entiset niityt alkavat olla kolutut ja syödyt. Hän ohjaa meidät matalaan veteen juomaan, jottemme hukkuisi. Hän puhuu meille lempein sanoin, eikä toru kun toisinaan lähdemme omille teillemme.

~


Sain nähdä aamulla rukouksessa kuvan, jossa Jeesus istui kannon päällä pitäen hellästi kättään lampaan selän päällä tämän juodessa vettä lammikosta. Vettä oli prikulleen Jeesuksen nilkkaan asti.


Tuolla samaisella kuvalla ja hellyydellä Jeesus haluaa näyttää meille, miten hän huolehtii meistä. Hän pitää huolta ettemme huku tai loukkaa itseämme. Hän haluaa johtaa meidät jokaisen vihreämmille niityille, virvoittavien vetten luo. Jeesus on hyvä paimen ja rakastaa meitä loppumattomalla rakkaudellaan. Hän puhuu meille hellin ja kauniin sanoin, hakee jokaisen meistä vaikka maan ääristä luokseen ja jakaa rakkauttaan ylitsevuotavasti, tehden meistä kesyjä paimentaan seuraavia lampaita, jotka varmasti tunnistavat Hänen äänensä.


Kasvetaan tuohon turvaan kiinni. Luotetaan, että jukuripäisinäkin olemme suuresti rakastettuja ja että meidät johdetaan uudelle laitumelle, kun aika siihen on kypsä. Jeesus itse turvaa selustamme. Ja siihen asti, me saamme levätä Hänen jalkojen juuressa. 


Ole siunattu ja rakastettu tässä toivossa. Ihanaa levollista viikkoa Kristuksessa 💕



Jeesus on hyvä paimen. Hän vahvistaa lampaita sen sijaan, että tuo kritiikkiä esiin. Hän rohkaisee lampaita sen sijaan, että lannistaisi niitä. Hän opastaa heitä sen sijaan, että tuomitsee. 

Hän suojelee heitä sen sijaan, että jättäisi susien armoille. 

Hän ruokkii karitsoja ja lampaita, tuo ne hyville laitumille ja matalaan veteen. Hoitaa ja toimittaa uusia karitsoja. Opettaa pysymään yhdessä sekä lähtee vaeltelevien ja eksyneiden lampaiden perään ei toruakseen, vaan kutsuakseen heitä lempeästi takaisin. 

Hän myös haluaa, että me olemme omissa paimenviroissamme tuolla samaisella hyvän ja lempeän paimenen kärsivällisyydellä ja rakkaudella.

~

Minun lampaani kuulevat minun ääneni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 

Johannes 10:27


~

Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu. Viheriäisille niityille hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö hän minut johdattaa. 

Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden. Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä sinä olet minun kanssani; sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat. 

Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.

Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen. Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani;ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.

Psalmi 23




Kommentit

Lähetä kommentti

Suositut tekstit