Miksi paastota?

 

Paastonaika kutsuu Jeesuksen seuraajina samalle tielle, osalliseksi antamaan jotain itsestämme toistemme hyväksi ja uhraamaan omastamme.

Paasto on koko kehon rukous ja tarkoitus valmistautua hiljentymään ja kirkastamaan Isää meissä itsessämme.

Vanhassa Testamentissa paastosta puhutaan paljon ja se on tuonut suuria voittoja rukouksien yhteydessä. Uudessa Testamentissakaan sitä ei ole missään kohtaa kumottu. Jeesus näytti esimerkkiä paastoamisessa. Jos Hän tarvitsi sitä, miksi me ihmiset ajattelemme, että me emme tarvitse?

Mikä molempia yhdistää, Vanhaa ja Uutta Testamenttia on syyt miksi paastotaan. Meidän ei pidä paastota riidaksi ja toraksi. Meidän ei pidä paastota omien etujen tavoitteiden takia tai vastausten kiristämiseksi Jumalalta. Paaston pitäisi olla iloinen asia, yksi työkalu lisää meille hengelliseen työhön.

Kuten Jeesus vuorisaarnassaan toteaa KUN te paastoatte, ei jos. Paastoaja ei saa olla synkeännäköinen marttyyri, vaan hänen kuuluu voidella kasvonsa. (Iloita)

Omasta paastoamisesta toitottaminen ja sillä kehuskelu vie pois Isän palkkiosta. Meidän kuuluu ennemminkin pitää paastomme ja rukouksemme salassa, eikä fariseusten lailla esittää julkisesti uskon suorittamista riutunein kasvoin ja henkselien paukutteluin, ikään kuin olisimme parempia uskovia, kun paastoamme. Tietysti paastoavien uskovien kesken voi vertaistukea antaa.

Ehkä tämä on syy miksi paastosta löytyy niin vähän kirjallisuutta ja kokemuksia. Moni mieltää paaston Vanhan Testamentin lakien ohjeilla kuolleiksi ja kuopatuiksi Jeesuksen myötä. Ortodoksit pitävät edelleen kiinni pääsiäispaastostaan, ehkä voisimme ottaa heiltä mallia?

On huomioitavaa myös, että paasto ei voi olla keino esittää hurskaampaa Isämme edessä. Jos emme muutenkaan katko uskonvaelluksemme aikana vääryyden siteitä, anna orvolle ja leskelle almua ja sorramme ihmisiä kulkiessamme, lienee selvää, ettei paasto tee meistä yhtään sen parempaa Isämme edessä.

Meidät on kutsuttu vapauteen eikä orjuuden ikeen alle. Paaston tehtävänä onkin puhdistaa mieltä ja omia haluja ja suunnata katse Kristukseen sekä lähimmäisen tarpeisiin. Kun suoritamme paastomme Herran kehotuksesta tai muuten Herran kunniaksi, emmekä ulkoisten hyötyjen takia, niin silloin Hän siunaa meitä.

Paastoaminen kirkastaa Jumalan äänen ja tahdon kuulemista. Kun ihminen on täynnä ruokaa hänen fyysiset halunsa on vahvoja. Paastotessa ruumiin halut vaimenevat suuresti ja henki hallitsee sielua eikä liha. Jumala ikäänkuin tuntuu olevan lähempänä. 

Paastoaminen on sen vahvistamista, että Herra on ainoa Jumalamme, ei ruoka. Paasto on ennemminkin itsetutkiskelua ja mielen kamppailua, kuin nälän kestämistä. Se on lepoa Isässä ja Kristuksessa, kun hiljennymme ja ymmärrämme, että syöminenkin on ”turhaa” kunhan vain saamme olla Jeesusta ja Isää lähellä. Liha voi helposti paisuttaa ihmistä, mutta paasto on hyvä keino riisutua lihan aseita.

Mitä voin omista kokemuksista kertoa, on, että paastolla on valtava merkitys hengelliseen elämään. Näyt, sanat ja rukoukset vahvistuvat. Kun mieli ja maha hiljenee, olemme vastaanottavaisempia kuulemaan Isän äänen.

Paastoaminen myös kasvattaa. Jokainen paasto on edeltäjäänsä helpompi. Paasto voi olla kilvoittelua maallisia paheita vastaan, kuten vatsan tai ruoan palvontaa, riippuvuuksia ja tunnesyömistä vastaan.

Paheet on verhona itsemme ja Jumalan välillä. Ei olisi hyvä, että ruoka ja herkut on meillä tunteiden käsittelijöinä. Jos Jumala ja Jeesus on elämässämme ykkösiä, emmekö tämän nojalla pysty olemaan ravinnotta edes muutaman päivän?

Myös kun meitä kehotetaan kokoamaan aarteita taivaaseen, eikö tällöin rukoustaistelumme paastossa muiden ihmisten sielujen pelastumiseksi, ole juuri tätä?

Paastoaminen ei tee meistä kenestäkään ihmisestä pyhempää, rukouksemme kuullaan kyllä muutenkin. Paasto on ennemminkin osoitus siitä, että olemme tosissamme jonkin asian kanssa. Pääsiäistä ennen, se on hyvä kunnian osoitus Vapahtajallemme.

Paasto ohjaa meitä nöyryyteen ja vaatimattomuuteen. Se on hengellisen elämän ja ulkoisen Jumalan temppelin hoitamista.

Paastolla on valtavat terveysvaikutukset mm syöpään. Paasto on Jumalan antama lahja terveytemme ja hengellisen elämämme hoitamiseksi.

Paastoa ei pidä väheksyä, mutta ei myöskään ketään tuomita, joka siihen ei syystä tai toisesta pysty.



Kun seuraamme Jeesusta, siinä mukana seuraa itselleen kuoleminen olennaisena osana. Meidän itsemme vähetessä, Jeesus kasvaa meissä. Kun lihan halut hiljenee niin hengen halut saavat enemmän sijaa myös paastolla.

On huomioitavaa, että Jumalan kehotuksesta aloitettu paasto on aina helpompi suorittaa kuin omin avuin aloitettu. Meitä kuitenkin kannetaan, kun rukouksin Herramme kunniaksi paastoamme. Paastolla näläntunne häviää yllättävän äkkiä ja loppu on mielenhallintaa. Olisi hyvä päättää jo paaston aloittaessa, kauanko se kestää ja kuinka sen aikoo lopettaa.

Itse koen, että paasto on unohdettu sekä hengellinen että terveydellinen keino. Pidän sitä hyvin tärkeänä työkaluna kristityn elämässä. Ruumiin kuritushan meitä ei juurikaan hyödytä, mutta paasto on ennemminkin hengellinen matka, jonka voit suorittaa Kristuksen kanssa.

Haluan kirjoituksen olevan lempeä kehoitus jokaiselle uskovalle kokeilla paastoa. Ilman syyllisyyttä tai paineita suoritettavaan vapaaehtoiseen kilvoitteluun. Tätä ennen meillä täytyy kuitenkin olla suhteemme kunnossa Isään ja Jeesukseen. Paasto ei koskaan ole oikotie onneen eikä automaatio siunauksiin.


Paastoamisen malleja on mm. totaalipaasto, vesipaasto, mehupaasto, aikarajoitettu ja danielin paasto. Erityisesti aloittajalle suositan mehu ja danielinpaastoa, joka sallii kevyehkön syömisen. 

Huom! Ethän aloita vesi tai totaalipaastoa ottamatta asiasta ensin selvää. Myöskin tietyissä sairauksissa, kehoitan tutkimaan asiaa ja mahdollisesti konsultoimaan lääkäriä, ennen paaston aloitusta.



Aiheesta kirjallisuutta:


Paaston voima, Kimuli Michael

Paastoten lähelle Jumalaa, Pekka Havupalo

Parane paastoten, Osmo Haavisto

Paasto, johon Jumala mielistyy, Arthur Wallis

Paastoamalla terveeksi - Teo Snellman

Kehon rukous – pieni opas paastoon, Ville Kalaniemi



Loistava blogipostaus Petri Paavolalta täällä:

 Paasto on kehon kokonaisvaltainen terveyden lähde








Kommentit

Suositut tekstit